Aktualności
O nas
Czytelnia
Poradniki
Konkursy
Linki
Napisz do nas
Zaloguj się:
login:
hasło:

Nasi Artyści
Joanna Piaskowska




Małgorzata Wrochna




Alicja Pluta




Waleria Korsak-Rabś




Ewa Giczkowska




Adam Rymaszewski




Magdalena Lewandowska




Zdzisław Kruszyński




Julita Jaśkiewicz-Macek




 więcej...

Dołącz do nas!

mapa witryny - strona główna
 


Julita Jaśkiewicz-Macek


Julita Jaśkiewicz-Macek mieszka stale w Warszawie, gdzie ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych i wydzial Architektury PW. Zajmuje się projektowaniem wnętrz sakralnych. Poszukując form plastycznych, które stwarzałyby atmosferę skupienia i modlitwy odkryła ikonę. Malarstwo ikony, choć figuratywne i podporządkowane kanonowi, często świetnie harmonizuje ze współczesną architekturą. Autorka zafascynowana ikoną uczy się tej sztuki od wielu lat. Początkowo w Krakowie pod kierunkiem jezuity ojca Zygfryda Kota, później w Warszawie u Mateusza Środonia, ikonopisa wykształconego w Grecji. Jej ikony zachowują kanon sztuki bizantyjskiej, nie są jednak kopiami. Są oryginalnymi kompozycjami nawiązującymi zarówno do wzorów greckich, jak i rosyjskich. Malarka stosuje starą technikę - temperę jajeczną, oraz dawne metody pozłotnicze. Artystka jest współtwórcą grupy Agatos (agatwz). Członkowie grupy pracują wspólnie nad ikonami, starają się poznać duchowość Kościoła Wschodniego, organizują wystawy i spotkania.

 

Kontakt: 888 76 12 35

wiecej informacji

Sztuka sakralna

kliknij na obraz, aby powiększyć

Cykl pięciu ikon przedstawiających sceny z życia Matki Bożej i dzieciństwa Chrystusa. Sceny te w Kościele Wschodnim występują jako ikony świąteczne, u katolików odpowiadają radosnym tajemnicom różańca i mogą być pomocą w jego odmawianiu.
Ikona Chrztu Pańskiego
Przedstawia ideę teologiczną jaką jest teofania - objawienie Boga.
Tempera na jednolitej desce lipowej.
Noli me tangere - "nie zatrzymuj mnie"
Ikona ukazuje scenę spotkania Chrystusa i Marii Magdaleny w poranek Wielkanocny. Jest to interpretacja ikony ze szkoły kreteńskiej XVI w.
Tempera jajeczna.
Zwiastowanie Najświętszej Maryi Pannie
Tempera jajeczna na desce.
Mandylion "Chrystus nie ręką ludzką uczyniony"
Tempera na desce lipowej, nimb złoty.
Kopia ikony z Muzeum Południowego Podlasia w Białej Podlaskiej.
Michał Archanioł
Przedstawiony jako najprzedniejszy książę nieba. W lewej dłoni trzyma sferę ze znakami Chrystusa, w prawej włócznię symbolizującą jego zwierzchnictwo nad wszystkimi zastępami mocy niebiańskich.
Ikona na nieokorowanej desce lipowej.
Ikona Wniebowstąpienia
Przedstawia apostołów wraz z Maryją żegnających odchodzącego Chrystusa. Za Maryją dwóch aniołów w bieli. To ci, którzy rzekli do Apostołów: "Ten Jezus, wzięty od was do nieba, przyjdzie tak samo, jak Go widzieliście wstępującego do nieba". W górnej części ikony Chrystus jako Pantokrator, znajdujący się w centrum mandorli kosmicznej, unoszony jest do nieba przez dwóch aniołów.
Chrystus Pantokrator
I poł. XIX w.
Kopia ikony z Muzeum Południowego Podlasia w Białej Podlaskiej.
Tempera na desce lipowej.
Ikona Świętej Rodziny Ikona Świętej Rodziny
Typ ikonograficzny opracowany współcześnie.
Tempera na desce lipowej.
Archanioł Gabriel
Tempera jajeczna na desce lipowej.
Św. Piotr i Paweł Apostołowie
Tempera na desce lipowej, złocona.
Anioł Stróż
Ikona na nieokorowanej desce lipowej.