Pigmenty historyczne |
Brąz Van Dyck'a, brąz kaselski NBr8 - Van Dyck Brown |
Mityczny, ciemno-brunatny odcień widoczny na obrazach Van Dycka,
rozpalający dyskusje na temat swojego składu. Dość transparentny, dlatego
umra nie jest dobrym zamiennikiem. Pozyskiwany z torfu? Z dodatkiem sadzy?
Podobny do brunatnego sosu monachijskiego z obrazów XIX wiecznych, który
jest raczej pojęciem filozoficznym, oznaczającym niechęć do wszystkiego,
co jaskrawe. |
Sepia
NBr9 - Sepia |
Ciemnobrązowy barwnik pozyskiwany z worka czernidłowego mątwy.
Transparentny. Dziś stosowny do barwienia makaronu. Całkiem smaczny
makaron, pasuje do ryb. Kredka w kolorze sepii, w komplecie z sangwiną, to
najprostszy zestaw do rysowania portretów na przyciemnionym papierze.
Prawdziwą sepię można kupić w sklepie rybnym.
|
Asfalt
NBk6 - Asphaltum |
Naturalny asfalt pozyskiwany ze złóż bitumicznych. Mieszanka różnych
związków organicznych, stwarzająca w malarstwie olejnym problemy związane z
migracją pigmentów (krwawieniem) oraz wybitnie utrudniająca wysychanie. |
Mumia - caput mortum
Caput mortum |
Pigment ze zmielonych mumii egipskich, konserwowanych naturalnym asfaltem.
Ponury brunatny z odcieniem fioletu. Horror. Dzisiaj straszne imię "caput
mortum" nosi naturalna ziemia, która po roztarciu z bielą daje odcień
fioletowy lub jej syntetyczny, nieorganiczny odpowiednik. |
Pigmenty współczesne |
Brązy żelazowe
PBr6 - Iron Oxide Hydroxide Brown PBr7 - Brown Iron Oxide |
Pigmenty syntetyczne i naturalne ziemie, umbry, sieny itp. Wszystkie trwałe,
nietoksyczne, dobrze wysychające, bezproblemowe. Kryjące, ale przy wysokim
stopniu rozdrobnienia mogą też być półprzeźroczyste. |
Brąz manganowy
PBr8 - Manganese Brown [Toks. B] |
Ciemny, kryjący brąz, droższy i mniej trwały, niż umbra. Nie wiedzieć czemu,
produkowany przez Sennelier'a jako brąz Van Dyck'a. Przecież genialna
prostota techniki tego artysty polegała na tym, że na rysunek kładł
przeźroczysty ciemny brąz i wystarczyło tu podkolorować, a tam rozbielić,
żeby uzyskać szlachetnie wyglądający obraz. Nie może więc kryjący pigment
imitować brązu Van Dyck'a. |
|
|